Παρασκευή 4 Φεβρουαρίου 2011

Επαγγελματική διέξοδος: Θάλασσα

                                                                        Του Παύλου Καλογεράκη
                                                                                                                                                                                                                                 Διευθυντή Εκπαίδευσης ε.τ.
 Η αναφορά του Υπουργείου Παιδείας στον αριθμό των εισακτέων κάθε σχολής που θα οριστούν για τις προσεχείς πανελλήνιες εξετάσεις και τα παντός είδους δημοσιεύματα  που αναφέρονται στην ανεργία των νέων πτυχιούχων, καθιστούν επίκαιρη τη συζήτηση για τις επαγγελματικές διεξόδους που έχει σήμερα η νέα γενιά, ιδιαίτερα μάλιστα σε σχέση με τα σημερινά αλλά και τα μελλούμενα της οικονομικής κρίσης.
Οι παρακάτω σκέψεις αφορούν το ναυτικό επάγγελμα και θεωρώ ότι αποτελεί μια κοινωνική υποχρέωση να  τις κάνω γνωστές με όση εμπειρία έχω αποκομίσει από την επαγγελματική μου πορεία, μιας και τις πρώτες μέρες του Φεβρουαρίου ζητούνται στοιχεία από ενδιαφερόμενους υποψηφίους για κάποιες σχολές ενστόλων.
Πρέπει να λάβομε υπόψη τα εξής δεδομένα: α) Οι σημερινοί τελειόφοιτοι Λυκείου ( και μιλώ για τα αγόρια) θα βγουν στην αγορά εργασίας – γερά νάναι – σε  6 με 7 χρόνια. το ενωρίτερο β) οι δυσκολίες της οικονομικής κατάστασης δεν πρόκειται να λειανθούν πριν από το 2020 με 2025, γ) ο πληθωρισμός των πτυχιούχων και μάλιστα των χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα θα αυξάνεται. δ) το δημόσιο δεν θα μπορέσει – γιατί δεν θα το αφήνουν – να απορροφήσει τόσους ανέργους πτυχιούχους, ε)είναι αμφίβολο το εάν οι ευρωπαϊκές χώρες του βορρά θα μπορούν να απορροφούν και στο μέλλον τον ίδιο αριθμό πτυχιούχων όπως σήμερα , στ)τα άλλα μέρη της Ελλάδας θα έχουν κατά πάσα πιθανότητα, λίαν συντόμως και για μεγάλη διάρκεια, μεγαλύτερη ανεργία στον νεανικό πληθυσμό (Μακεδονία, 18 % στους νέους) από ό, τι η Χίος, ζ) η εργασία στον τουρισμό έχει μια εύθραυστη επαγγελματική πορεία και σε κάθε περίπτωση είναι χαμηλών οικονομικών προσδοκιών για το υπαλληλικό προσωπικό (εκτός εάν γίνει κανείς επιχειρηματίας).
Όλα αυτά μας φέρνουν στο προκείμενο: Ποιος τομέας έχει σήμερα τη σιγουριά της άμεσης επαγγελματικής αποκατάστασης; Με ποια εργασία μπορείς να  έχεις πρώτο μισθό 6-πλάσιο ή και 8-πλάσιο του μισθού του κάποιου υπαλλήλου ή τα κέρδη κάποιου επαγγελματία; Μόνο ως αξιωματικός του εμπορικού ναυτικού!
Η ζωή του ναυτικού έχει βέβαια τις δυσκολίες της αλλά πολύ πιο δύσκολη είναι η ζωή όταν δεν έχεις δουλειά ή όταν δεν σου φτάνουν να ζήσεις το σπιτικό σου. Εξάλλου τα νέα πλοία έχουν σήμερα τόσες ανέσεις, τόσες ευκολίες λειτουργίας και οι επικοινωνίες είναι τόσο εύκολες που καμία σχέση δεν έχουν με τις προ ολίγων ετών συνθήκες ζωής.
Οι γονείς θα πουν βέβαια ότι το παιδί θα φύγει μακριά. Δηλαδή, όταν δεν βρίσκει δουλειά όχι μόνο στη Χίο αλλά και σε όλη την Ελλάδα και αναγκαστεί να ξενιτευτεί , δεν θάναι μακριά;. Ενώ αντίθετα ως ναυτικός και ως οικογενειάρχης θα έχει την οικογένειά του και το αραξοβόλι του στη Χίο, στο Βροντάδο, στα Καρδάμυλα, στις Οινούσσες, στα Ψαρά  ή όπου αλλού θέλει αλλά πάντως στην Πατρίδα! Και επί πλέον με ένα πορτοφόλι που όχι μόνο θα τον ζει άνετα αλλά θα μπορεί να βοηθήσει και τους γονείς.
Τα δράματα που έχω ζήσει από πτυχιούχους καθηγητικών σχολών είναι αμέτρητα και κυριολεκτικώς βασανιστικά. Επί πλέον μια απλή γνώση της αγοράς εργασίας να έχει κάποιος, θα δει τα τόσα προσωπικά νεανικά δράματα στον τόπο μας. Οι πολιτικοί ταγοί μας μέσα στη ορμή του λαϊκισμού τους έφτιαξαν από ένα Πανεπιστήμιο σε κάθε πόλη και σε κάθε χωριό, χωρίς τον ελάχιστο επαγγελματικό προγραμματισμό.
Οι ναυτικές κατευθύνσεις στα Επαγγελματικά Λύκεια και οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού προσφέρουν μια  καλή εκπαίδευση, παρά τα οργανωτικά κενά  και τη σχετική έλλειψη σωστών υποδομών. Σε κάθε περίπτωση αποτελούν μία άριστη επαγγελματική διέξοδο. Επίσης, οι από αιώνων οικογενειακές εμπειρίες των νησιών μας στην ναυτοσύνη αποτελούν  έναν πολύ σπουδαίο θετικό παράγοντα στη λήψη αυτής της απόφασης. Ο επαγγελματικός χώρος των αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού έχει ακόμα τη δυνατότητα να δεχθεί πολλά νέα μέλη, πολύ περισσότερο μάλιστα λόγω της συνεχούς αύξησης του διεθνούς εμπορίου.  Και είναι γνωστό ότι ο Έλληνας αξιωματικός, πλοίαρχος ή μηχανικός, είναι περιζήτητος από τις εταιρίες.   
Το παλικάρι, λοιπόν,  που θα διαλέξει τη θάλασσα έχει μια πορεία σχετικά τακτοποιημένη. Ιδίως εάν φροντίσει να μάθει καλά την επιστήμη και τη δουλειά του και είναι καλά καταρτισμένος οπότε θα γίνει από τους κορυφαίους της σειράς του. Ας μην ξεχνά πως θάχει και την ευκαιρία να δοκιμάσει την «πλανεύτρα» θάλασσα στα εκπαιδευτικά ταξίδια αλλά και στα μπάρκα ανάμεσα στα εξάμηνα, και εάν παρ΄ ελπίδα δεν του αρέσει ας αλλάξει γνώμη.
Τέλος θα ήθελα να σημειώσω κάτι ως παράπλευρο κέρδος και ας μη φανεί υπερβολή: Πηγαίνοντας τα αγόρια στη θάλασσα θα μένουν και κάποιες στεριανές δουλειές για τις Χιώτισσες και δεν θα ξενιτεύονται ψάχνοντας δουλειές! Κέρδος για τα Νησιά μας.
Σαν δάσκαλος και σαν γονιός εύχομαι , σε κάθε περίπτωση, καλή απόφαση.

chiosnews.com

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου